Tutorial : Membuat sijil menggunakan Word 2013, Excel 2013


Dah lama Rasanya hendak menulis Note tentang ini Word 2013, Excel 2013...
Baru Hari ini berkemsempatan...


1, green icon. Apa yang saya dan anda perlukan adalah: 

* Sijil asal dalam Microsoft Office Word 2013




* Data Pelajar asal dalam Microsoft Office Excel 2013






Cara-caranya ialah:
2, green, number icon. Buka Sijil asal dalam Microsoft Office Word 2013





3, green icon. Pilih Mailings--> Start Mail Merge --> Letter --> dari Menu





4, green icon. Pilih Select Recipients --> Use an Existing list -->  Select document dan klik. Cari file data dalam Excel yang anda simpan sebelumnya dan klik. Pilih Sheet1$ (bergantung pada sheet data anda).




5, green icon. Pilih Tempat Untuk Masukan Nama. Klik pada tempat pertama (contoh Name:) yang ingin anda masukkan data.





6, green icon. Pilih Insert Merge Field dan klik....Insert Merge Field Database Field... Klik Insert..Klik More items... pada Write your letter dan pilih data pertama (contoh Nama Calon) yang ingin anda masukkan. Klik Insert dan Close. Ulang langkah ini sehingga semua data yang anda ingin masukkan selesai.


7, green icon. Klik Preview Result..



8, green icon. Klik Next: Preview Result dan Klik Finish Merge.




9, green icon. Klik Print untuk print semua sijil yang telah siap atau untuk simpan. Anda dinasihati membuat print sikit-sikit supaya sijil anda nmpk kemas...
contohnya print 1-5,6-10,11-15..dan seterusnya..



Teknologi adalah untuk kemudahan. Belajarlah untuk kemudahan. Selamat mencuba...



error iconNota: Klik pada gambar untuk paparan lebih besar.error icon



Publishing : Admin

 
Return to top of page SiteMap Follower TV Online Copyright © 2010 - 2016 | All Rights Reserved | SaHaBaT BUKIT BOTAK Edited by LAG